A
A/B Testing
Metoda porovnávající různé varianty jednoho marketingového nástroje. Pokud uděláme 2 bannery se stejným produktem, ale jiným designovým provedením. Tak na internetu lze měřit, na kterou reklamu lidé klikají. Víme pak, jakou variantu použít jako efektivnější.
ABCDE klasifikace
Rozděluje společnost do několika skupin podle sociálního postavení a ekonomické zdatnosti domácnosti. Členové domácnosti jsou řazeni podle postavení hlavy domácnosti. Nejčastěji je skupina A považována za nejvyšší a skupina E za nejnižší. Skupina A – Top manageři a profesionálové s nejvyšším stupněm vzdělání. Skupina B – Střední management. Skupina C – Je rozdělena na C1 a C2. C1 jsou nemanuální pracovníci s vysokým vzděláním, kvalifikovaní pracovníci, vlastníci firem. C2 jsou kvalifikovaní dělníci a nemanuální pracovníci. Skupina D – Kvalifikovaní a nekvalifikovaní manuální pracovníci a málo vzdělaní pracovníci v nemanuálních profesích nebo manažerských pozicích. Skupina E – Málo vzdělaní kvalifikovaní i nekvalifikovaní manuální pracovníci, malí podnikatelé v zemědělství a rybářství. ABCDE klasifikace se využívá při označení cílových skupin.
Ad Awareness
Znalost reklamy a povědomí o ní. Udává kolik procent cílové skupiny si reklamu vybaví. Může být buď spontánní nebo podpořené. Ad Awareness Spontaneous - spontánní povědomí o reklamě (Ve výzkumech se zjišťuje dotazováním cílové skupiny: Jaké reklamy na elektroniku si pamatujete? Popište je.) Ad Awareness Aided/Promted - podpořené povědomí o reklamě (Ve výzkumech se zjišťuje dotazováním cílové skupiny: Viděli jste reklamu na značku XY? Popište ji.)
AdMonitoring
Jedná se o projekt monitorující reklamní aktivity na českém internetu. Monitoruje hlavně textovou, obrazovou, flashovou a kombinovanou plošnou reklamu. Díky tomu lze odhadovat nákladnost investic do reklamních kampaní.
Adstock
Měří účinek reklamní kampaně. Metoda počítá jak s okamžitým efektem, který vzniká okamžitě při průběhu kampaně, tak s efektem, který doznívá po ukončení propagace. Adstock je při spuštění nové kampaně součet okamžitého efektu a efektu předchozích reklam, které jsou ještě v paměti lidí. Dochází tak k oživení původního povědomí. (Lidé časem zapomenou na reklamu, pokud se přestane propagovat.)
Advertising
Advertising neboli reklama. Je to forma marketingové komunikace s cílem předat sdělení cílové skupině a změnit tak její uvažování a chování. Nejčastěji se tak děje za účelem prodeje produktu, služby nebo značky. Zpravidla se jedná o placenou formu marketingové komunikace. Šířit se může TV, tiskem, rádiem, na billboardech, na internetu atd. Reklamní sdělení může být určeno především pro určitou skupinu lidí (=cílová skupina). Specifikovat takovou skupinu lze věkem, pohlavím, rodinným stavem, zájmy, sociálním postavením atd. Rozdělení může být také dle lokality – regionální, celonárodní, zahraniční reklama.)
Affiliate marketing
Užívá se nejčastěji na internetu a je postaven na provizním systému. Neplatí se za zobrazení reklamy, ale za uskutečněnou akci. Může jím být provedený obchod, kliknutí na reklamu v prohlížeči atd.
Afinita
Afinita sleduje vhodnost použití reklamního nosiče/média pro danou cílovou skupinu, kampaň. Sleduje, jak daná cílová skupina sleduje dané médium ve srovnání se zbytkem populace. Čím je afinita větší, tím je dané médium vhodnější. Pokud je afinita vyšší než jedna, tak cílová skupina dané médium sleduje relativně více než populace a je tedy vhodné jej využít pro reklamní kampaň.
Aftershot
Finální část televizního reklamního spotu, který navazuje na zdánlivý konec. Používá se k vtipnému odlehčení nebo posílení předchozí pointy.
Agregovaná data
Souhrnná data rozdělená do skupin neboli agregátů. Vychází z primárních dat výzkumu, která jsou zpracována a tříděna. Udává se tak například sledovanost jednotlivých stanic atd.
Ahead
Formát internetové reklamy. Horizontální reklamní proužek umístěný v záhlaví stránky.
Rozměry 745*120 pixelů nebo 1000*120 pixelů.
AIDA (AIDYA)
Koncepce působení reklamy, má jednotlivé kroky od upoutání pozornosti až k samotné koupi produktu nebo využití služby. Jedná se o jednoduchou koncepci, ale opomíjí náhodné nebo impulzivní nákupy.
Jednotlivé fáze AIDA koncepce:
Attention – Upoutání pozornosti.
Interest – Vzbuzení zájmu o produkt.
Desire – Přání zákazníka produkt spotřebovat, koupit.
Yes – Uvádí se v modelu (AIDYA) a znamená pozitivní rozhodnutí o nákupu zvoleného produktu či značky.
Action – Zákazník jde a koupí.
Ambient marketing
Originální poutavé zobrazení reklamy. Využívá alternativní média, která jsou originální tvarem, umístěním, barvou atd. Často se zapojuje humor, důvtip, překvapení nebo interaktivita. Dokáže vytvořit velký zájem, ohlas a vzbuzuje i emoce. Mez lidmi se šíří velmi rychle díky WOM (word of mouth = šuškanda).
Ambient(ní) média
Netradiční a originální média, která dokáží vytrhnout ze stereotypu a přilákat velkou pozornost a vzbudit zvědavost. Nejde jen o prostý potisk plochy, ale spíše o jeho originální využití do reklamy. Dají se využít například schody, eskalátory, přechody, mosty, okapy a mnoho dalšího.
Ambush marketing (parazitování)
Ambush marketing je označován také jako škodný, příživnický, popř. neférový marketing (IOC, 1998). Vyskytuje se všude tam, kde se podnikající subjekt pomocí jakékoliv reklamy identifikuje se sportovní akcí, která má jednoho nebo více oficiálních sponzorů. Oficiální sponzoři si zaplatili práva na reklamu, která tímto oficiálně získali, zatímco ten, kdo upřednostňuje ambush marketing toto neudělal a mohl by být označován jako příživník.
Zdroj: Fakulta Sportovních Studií Masarykovy Univerzity
Animatic
Audiovizuální materiál k testování reklamních spotů. Přibližuje tak finální verzi, jak by mohla reklama vypadat. Bývá více konceptů a každý animatic vychází z jednotlivého storyboardu. Bývá podkreslen i hudbou a zvuky. Klient si tak snadněji dovede představit, jak by mohla finální reklama vypadat a efektivně si tak vybrat nejlepší variantu.
Astroturfing
Nástroj PR marketingu. Cílem je vyvolání zdánlivě spontánních a přirozených reakcí na určitou událost. Skrývají v sobě však plánované komerční, marketingové nebo politické sdělení. Výsledkem je vyvolání pozitivního obrazu v očích veřejnosti. K tomuhle ovlivňování se využívají masmédia, v posledních letech roste využívání internetu. Ovlivňování probíhá například na diskusních fórech, kde jedinec (nebo celý tým) napíše komentář s jasným cílem ovlivnit ostatní lidi dle stanovené PR strategie. Tato metoda se řadí do guerilla marketingu a je považována za neetickou.
ATL – above the line
Above the line neboli nadlinková komunikace využívá TV, rádio, internet, tisk a další masmédia. Dnes hranice mezi nadlinkovou a podlinkovou komunikací mizí. Je tedy považována za zastaralou metodu dělení. V dnešní době se dává větší apel na komplexnější marketingové modely.
Atribut značky
Atributy jsou vlastnosti značky – nová, tradiční, netradiční, pro specifickou skupinu lidí, pro všechny atd. Jedná se čistě o vlastnost dané značky nikoli o užitek, který spotřebiteli přinese. Například: Rychlý automobil (atribut) šetří čas (užitek, benefit).
ATS - Average Time Spent
Sleduje průměrný čas strávený cílovou skupinou u konkrétního média. Je udaný v sekundách.
ATS relative
Podobné jako ATS (Average time spend), ale nebere v potaz tu část cílové skupiny, která vůbec nesleduje dané médium.
Autoinzerce
Reklama jednoho média v jiném produktu téhož mediálního provozovatele.
Příklad: MF Dnes má reklamu v Lidových novinách a vydavatelem obou deníků je vydavatelství Mafra. Tyto investice se nezapočítávají do inzertního výkonu Lidových novin.
Pozor, nejedná se o barter a nemá to nic společného s reklamou na automobily.
Zdroj: www.mediaguru.cz
Awareness
Awareness je povědomí, případně znalost značky, produktu nebo služby. Většinou se udává v procentech. Udává kolik procent populace zná danou značku, produkt atd.
B
B2B - Business To Business
Obchod neprobíhá s jednotlivými lidmi, ale cílovou skupinou jsou velké firmy, korporace, společnosti. Jedná se o druh marketingu.
B2C - Business To Consumer
Cílovou skupinou je širší společnost. Obchod není zaměřený na korporace, firmy a společnosti. Typickou komunikací je one to many, Jedna značka oslovuje tisíce a víc potencionálních zákazníků.
Backlight
Formát venkovní reklamy, který je rozměrové podobný bigboardu s tím rozdílem, že je zevnitř osvětlený.
Banner
V online prostředí se jedná o formu reklamy. Typicky jde o pruh umístěný na webové stránce. V offlinu jde nejčastěji o vodorovnou ceduli na které je umístěna reklama.
Barter
Výměnný obchod, kdy odměnou za službu nejsou peníze, ale protislužba.
Behaviorální marketing
Interdisciplinární obor propojující marketing a psychologii chování. Cílem behaviorálního marketingu je zvýšení tržeb na základě pochopení chování zákazníků.
Benchmark
Srovnávací hodnota určité veličiny. Například obchodní výsledky konkurence nebo výsledky předešlého kvartálu.
Benefit značky
Benefit značky je to, co značka přináší svému uživateli. Například pocit sounáležitosti, krásy, bezpečí, atp.
Big square
Čtvercový formát internetové reklamy.
Bigboard
Formát outdoorového reklamního nosiče. Jeho rozměry jsou 9,6 x 3,6 m.
Billboard
Obecné označení pro velký formát venkovní reklamy.
Booking
Rezervování, umisťování. V marketingovém prostředí jde zejména o rezervaci mediálního prostoru v televizi, outdoorových nosičích, atp.
Bounce rate
Pojem z webových statistik užívaný v online marketingu. Udává procento zákazníků, kteří stránku po vstupu okamžitě opustili.
Brainstorming
Způsob generování kreativních nápadů. Princip je založení na tom, že každý z účastníků může říct jakýkoliv nápad beze strachu z negace.
Brand
Značka. Mylně zjednodušováno na logo, název a korporátní barvy. Brand je soubor celé vizuální identity a vnímání značky zákazníkem, kde logo je pouze špička ledovce.
Brand Awareness
Znalost značky. Hodnota brand awarenes udává procento lidí, které v cílové skupině značku znají.
Brand Experience
Jedná se o komplexní zkušenost uživatele se značkou a její výsledné vnímání.
Brand storytelling
Způsob vyprávění příběhu značky. Tento způsob propojování značky se spotřebitelem nabírá v poslední době na popularitě.
Brief
Stručné informativní zadání týkající se další práce a cílů.
Briefing
Informativní schůzka projednávající zadání, cíle a další postup.
Budget
Vyhrazený rozpočet na konkrétní účel. Například kampaň.
Buzz
Doslovně přeloženo bzukot. Pojem vyjadřuje rozruch kolem určité značky. Kromě zvýšeného awarenessu jde hlavně o silnější emoce a vzrušení směrem ke značce.
Buzzmarketing
Druh marketingu zaměřený na vyvolání rozruchu kolem určité značky. Jeho snaha je vytvořit zajímavé téma pro diskuzi mezi lidmi a v médiích. Jeho součásti jsou problematický virální marketing a guerilla marketing.
C
CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing
Metoda sběru dat. Osobní dotazování za pomoci počítače.
CATI – Computer Assisted Telephone Interviewing
Metoda sběru dat. Dotazování probíhá prostřednictvím telefonického rozhovoru a počítače.
CAWI – Computer Assisted Web Interviewing
Metoda sběru dat prostřednictvím webového formuláře.
Channel Neutral Planning
Přístup k plánování komunikačního mixu, kdy se nejprve stanoví cíle a strategie a teprve pak se vybírají kanály, kterými bude sdělení šířeno.
Cílová skupina
Definovaná skupina lidí se společnými charakteristikami, kterou se snažíme komunikační kampaní zasáhnout.
Claim
Slogan připojený k logu nebo logotypu firmy. Krátce vystihuje společnost.
Click Fraud
Umělé generování klikání na reklamy, čímž se zvyšují náklady zadavatelů reklamy a snižuje výkon.
Click Rate
Procentu uživatelů, kteří reklamu viděli a klikli na ní.
Client Net
Finální cena pro klienta po odečtení slev, bonusů, protislužeb, atd.
Clutter
Nasycenost konkrétního prostředí reklamou. Měří se podle mediatypu, konkrétního media nebo kategorií produktu.
CLV – CityLight Vitrine
Prosvětlený outdoorový nosič reklamy o rozměrech 118,5 x 185 cm.
Co-branding
Synergické použití více značek v rámci jedné reklamní kampaně.
Co-creation
Zapojení spotřebitelů či potenciálních zákazníků do tvorby nového produktu, reklamy či komunikační kampaně.
Color marketing
Interdisciplinární obor zapojující psychologii barev do marketingových aktivit.
Commercial
Televizní nebo rozhlasový televizní spot.
Content marketing
Moderní druh marketingu, který se zaměřuje na distribuci relevantního a poutavého obsahu své cílové skupině.
Cookies
Soubory cookie jsou používány webovou stránkou pro zapamatování si uživatele pro jeho pozdější návrat. Účelem je například zachování obsahu nákupního košíku nebo jeho interakce s webem.
Copywriter
Označuje se tak osoba, která píše texty. Může přitom jít od rozsáhlých PR článků až po krátké claimy. Copywriter je také zodpovědný za stylistickou správnost a emotivní vyznění.
CPA – Cost per Action
Způsob, kdy se za reklamu platí až ve chvíli, kdy dojde k požadované akci (nákup, registrace, atp.)
CPC – Cost per Click
Způsob, kdy se za reklamu platí ve chvíli, kdy dojde ke kliknutí na ní.
CPM – Cost per Mille
Vyjadřuje cenu ca 1000 zobrazení reklamy.
CPP – Cost per Point
Vyjadřuje cenu za zasáhnutí 1 % cílové skupiny.
CPT – Cost per Thousand
V tisku a televizi určuje cenu za 1000 oslovených čtenářů / diváků.
CPV – Cost Per Viewer
Užívá se u reklam v kinech, kdy vyjadřuje cenu za zásah jednoho diváka.
CR – Conversion Rate
Poměr mezi kliknutím na reklamu a následnou požadovanou akcí. Udává efektivitu reklamní kampaně.
CRM – Customer Relationship Management
Řízení vztahu se zákazníky. Prvotní účel je získání a udržení co nejlepšího vztahu.
Čtenost
Procento cílové skupiny, které četlo daný text.
CTR – Click Through Rate
Poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na ni.
D
Daily reach
Udává zásah média za jeden den.
Day part
Část dne. Den je z pohledu média rozdělen na časové úseky, které se jeden od druhého v jistých aspektech liší. Například prime-time, late night, atp.
Deadline
Označení pro nejzazší termín, do kterého musí být úkol splněn.
Decay effect
Efekt odeznívání účinků reklamy po jejím skončení.
Decision maker
Člověk, který má rozhodovací pravomoc v širším slova smyslu.
Demografie
Struktura populace nebo cílové skupiny udávající věk, pohlaví, vzdělání, atd. v závislosti na geografii.
Demoverze
Neúplná, náhledová verze
Diminishing returns
Snižující se účinek / návratnost investic. Popisuje skutečnost, že za každou další investicí v médiích dostáváme méně mediálního výkonu.
Direct Mail
Základní nástroj přímého marketingu. E-mail nebo listovní zásilka obvykle obsahuje nabídky. Pro svou “agresivitu” často hraničí s nevyžádanou reklamou.
Direct marketing
Komunikace spočívající v přímém kontaktu mezi firmou a zákazníkem. Výhodou je vysoká personalizace a nízké náklady.
DOOH - Digital Out Of Home
Outdoorová reklama na digitálních nosičích.
DTP
Firma nebo oddělení připravující materiály pro tisk.
E
E-commerce
Obecné označení pro jakýkoliv druh podnikání, který zahrnuje přenos informací přes internet.
E-mailing
Hromadné rozesílání e-mailů databázi příjemců. Jedná se o druh direct marketingu a jeho výhodou jsou snadno měřitelné výsledky a efektivita.
Efektivní frekvence
Počet zásahů. při kterém jsou reklamy nejúčinnější.
Emoji
Smajlíky, emotikony užívané v elektronické komunikaci.
Engagement marketing
Strategie, která vede zákazníky k účasti na evoluci produktu nebo značky. Tzv. “Vtáhnutí zákazníka do hry”.
Entrance door
Reklamní nosič umístěný na vstupních dveřích do prodejny.
Etický kodex reklamy
Soubor právně vymahatelných zásad, podle kterých by se měli řídit všichni zadavatelé reklamy.
Event marketing
Marketingová strategie, která k podpoře prodeje využívá různé formy společenských akcí.
F
Face to Face
Výzkumná technika spočívající v řízeném rozhovoru při vzájemném personálním kontaktu.
First try
Moment, kdy zákazník poprvé vyzkouší danou službu, produkt.
Frekvence
Počet zásahů cílové skupiny určitým sdělením.
Full banner
Formát internetové reklamy. Horizontální pruh o rozměrech 486x60 px.
G
Gif
Obrázkový formát užívaný zejména pro malé animace a videa s nízkým rozlišení.
Guerila marketing
Nekonvenční forma marketingu využívající netradiční formy komunikace. V syrovém podání je cílem dosažení maximálního efektu při minimálních nákladech. Často bývá označována jako drzá a útočná.
H
H2H - Human To Human
Obchodně marketingový model stojící vedle B2B a B2C. Jeho podstatou je osobní a personalizovaná komunikace s důrazem na přátelské vztahy.
Halo efekt
Přenos účinku komunikace jedné značky na druhou. Tento jev nastane, pokud zákazník nedostatečně rozlišuje mezi podobnými značkami nebo produkty.
Hard sell
Aktivity zaměřené na růst nebo podporu prodejů produktu.
Hashtag
Způsob označení příspěvku zejména na twitteru a instagramu, který sjednocuje posty se stejným tématem.
Hlavní vysílací čas
Část dne, kdy má médium nejvyšší sledovanost a inzertní prostor je tím pádem také nejdražší. Též označováno jako prime-time.
Home page
Vstupní a hlavní stránka webu.
I
Image
Subjektivní vnímání značky určitou skupinou nebo celou populací.
Imprese
Pojem pro počet zobrazení online reklamy.
In-store
Reklama přímo v místě prodeje. Často ke komunikaci využívá netradičních ploch.
Inbound marketing
Marketingová snaha o oslovení zákazníka atraktivním a přínosným obsahem. Vztahuje se sem SEO, sociální sítě, PR články, atp. Výsledkem by mělo vždy být bližší propojení a spokojenost zákazníka.
Indoor
Název pro reklamní nosiče umístěné uvnitř budovy.
Infiltration marketing
Taktika založená na infiltraci do relevantních komunit.
Infografika
Grafické znázornění datových informací. Výhodou je snazší zpracování konzumentem.
Infotainment
Propojení informací a zábavy. Využíván zejména bulvárním zpravodajstvím.
Integrovaná komunikace
Komplex všech forem komunikace značky. Měla by zde být snaha o jednotu a jasné vyznění.
Internetový marketing
Soubor všech aktivit a strategií propagující firmu na internetu.
Interstitial
Formát internetové reklamy zobrazující se přes celé okno prohlížeče po určitý čas.
Inzertní výkon
Objem inzerce umístěné v médiu. Vyjadřuje příjem, jaký svým vlastníkům médium generuje.
J
Jingle
Znělka v rádiu nebo TV.
Junior page
Formát tištěné reklamy pokrývající zhruba 2/3 strany.
K
Klamavá reklama
Mylně informuje potenciálního zákazníka. Předkládá mu falešnou představu o nějaké skutečnosti. Toto jednání je v rozporu s Etickým kodexem reklamy.
Klíčová slova
Základní atribut pro SEO. Snaha je nalézt slova spojená s produktem, značkou a ty poté relevantně využívat.
Klient
Zákazník, který si objednává / zadává službu.
Komunikační agentura
Novější název pro reklamní agenturu. Název vychází z výraznější potřeby reálné komunikace vlivem sociálních sítí.
Komunitní server
Obecný termín pro web sdružující lidi s určitým zájmem. Obvykle jde o zájmové weby, fóra, seznamovací servery, atp.
Kontextová reklama
Zobrazování reklam v kontextu relevantního obsahu.
Konverze / Konverzní poměr
Poměr mezi kliknutím na reklamu a následnou požadovanou akcí. Udává efektivitu reklamní kampaně.
KPI - Key Performance Indicator
Klíčový ukazatel výkonu. Může jím být cokoliv od počtu vyplněných formulářů, zaregistrovaných uživatelů až po počet prodaných produktů, nebo spokojenosti uživatelů.
Krizová komunikace
Nastupuje v době negativní publicity a vyznačuje se vyšší intenzitou komunikace, snahou vysvětlit problém a pokud možno zachránit reputaci.
Kvalitativní výzkum
Výzkumná metoda zaměřující se na menší počet respondentů. Používá se k lepšímu pochopení zkoumaného atributu a přesnější interpretaci.
Kvantitativní výzkum
Výzkumná metoda pracující s větším počtem respondentů, jejichž odpovědi jsou poté statisticky zpracovány.
L
Launch
“Vykopnutí”, start kampaně, uvedení výrobku na trh. Často doprovázeno zesílenou marketingovou komunikací.
Layout
Grafický návrh rozložení prvků na stránce.
Lead
Druh konverze, ve kterém se obvykle jedná o získání kontaktu na klienta.
Leader board
Horizontální reklamní proužek umístěný na internetové stránce.
Leaflet
Tištěný reklamní leták.
Logo
Symbol firmy nebo nebo produktu sloužící pro jednoznačnou identifikaci. Špička ledovce celé značky.
Lookalike modelování
Umožňuje vyhledávat lidi podobné konkrétní cílové skupině.
Low-cost
Nízkonákladový bussiness spočívá v poskytování služeb za cenu hraničící s náklady a vydělávat na dodatečných službách.
M
M-commerce
Internetový prodej, který však na rozdíl od e-commerce bere zřetel na uživatele mobilního telefonu.
Magazín
Periodicky vycházející publikace zaměřená na určitý tématický obsah.
Marketing
Organizační funkce a sada procesů pro vytváření, komunikaci a dodání hodnoty zákazníkům a pro řízení vztahu se zákazníky takovým způsobem, že z něj profituje organizace a její akcionáři. (American Marketing Asociation, 2004)
Marketingový mix
Souhrn či spojení čtyř základních marketingových nástrojů, kterými jsou: produkt, místo, cena a propagace.
Marketingový výzkum
Pomáhá pochopit chování, postoje či motivace zákazníků v tržní ekonomice. Cílem marketingového výzkumu je lepší zacílení a efektivita komunikace.
Media buyer
Pracovník mediální agentury, který nakupuje reklamní prostor nebo čas v médiích.
Media mix
Rozdělení mediatypů, ve kterých komunikační kampaň bude probíhat.
Media planner
Pracovník agentury, který plánuje rozložení reklamního rozpočtu do médií. Optimalizuje kampaň z hlediska ceny a zásahu cílové skupiny.
Mediální agentura
Agentury zaměřující se na vymýšlení, optimalizaci a tvorbu mediálních kampaní.
Mediální inflace
Údaj popisující meziroční zdražení cen médií.
Mediální zákony
Právní předpisy, regulující činnost médií.
Mediaplan
Označuje časový rozvrh, v němž budou odvysílány televizní či rozhlasové spoty, otištěna inzerce nebo vyvěšena reklama. Zahrnuje podrobný popis časů, mediatypů a kanálů, na nichž kampaň bude probíhat.
Médium
Kanál zprostředkující komunikaci. Řadí se sem všechny kanály, díky kterým se přenáší informace, jako například televize, rádio, internet, noviny, atd.
Megaboard
Formát venkovního nosiče větší než billboard a bigboard. Jeho použití je vhodné zejména na střednědobé a dlouhodobé kampaně.
Merchandising
Forma marketingové podpory produktů, jehož hlavní náplní je zajištění odpovídajícího stavu zásob, vystavení produktů v prodejně a zvýšení atraktivity prodejního místa.
Message
Zpráva, sdělení či poselství, které má být sděleno cílové skupině.
Microsite
Webová stránka kompletně dedikovaná jednomu produktu či službě. Bývá vytvořena pro podporu prodeje v rámci jedné kampaně a často zahrnuje více interaktivních prvků.
Millennials
Generace, která dospívá po roce 2000. Také bývá označovaná jako generace Y.
Míra prokliku
Poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na ni.
MMO
Media Market Overview. Základní přehled o mediatypech a jejich trhu.
Mobile friendly
Označení pro webové stránky a aplikace, které jsou dobře čitelné a přizpůsobené pro prohlížení na mobilních telefonech.
Mobilní marketing
Marketing využívající mobilní zařízení. Pracuje s SMS, MMS, bluetooth, obrázky, atd.
Monitoring
Sledování chování zadavatelů reklamy. Monitorovat lze například investice, kreativitu i PR aktivity.
N
Nekalá soutěž v reklamě
Označení pro reklamu, která nedodržuje etický kodex reklamy. Zahrnout sem lze například klamavou reklamu, klamavé označení zboží a služeb,, vyvolání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti, srovnávací reklama, atd.
Net reach - čistý zásah
Procento cílové skupiny zasažené během kampaně alespoň jednou.
Newsletter
Tištěná nebo elektronická korespondence zasílaná potenciálním zákazníkům.
O
Off-time
Část dne, která je mimo hlavní vysílací čas - prime time. Má nižší sledovanost a je tím levnější.
OOH - Out Of Home
Forma reklamy, která působí mimo domov cílové skupiny. Široký pojem zahrnující outdoorovou i indoorovou reklamu.
Outdoor
Forma komerční komunikace umístěná na venkovní nosiče jako jsou billboardy, megaboardy, atp.
P
Packshot
Závěrečná scéna klipu, na němž je záběr na logo, slogan, claim či produkt samotný. Jedná se o výrazný call to action prvek.
Page rank
Pojem ze SEO, který udává “kvalitu” webových stránek a tím její pořadí ve vyhledávání.
Page view
Počet zhlédnutí internetové stránky.
Panel
Skupina lidí, na kterých je prováděno testování, pozorování nebo sledování.
Parazitování
Ambush marketing je označován také jako škodný, příživnický, popř. neférový marketing (IOC, 1998). Vyskytuje se všude tam, kde se podnikající subjekt pomocí jakékoliv reklamy identifikuje se sportovní akcí, která má jednoho nebo více oficiálních sponzorů. Oficiální sponzoři si zaplatili práva na reklamu, která tímto oficiálně získali, zatímco ten, kdo upřednostňuje ambush marketing toto neudělal a mohl by být označován jako příživník.
Zdroj: Fakulta Sportovních Studií Masarykovy Univerzity
Pasant
Osoba míjející venkovní reklamní nosič.
Penetrace
Pojem popisující rozšíření určitého produktu nebo média v populaci.
Pixel
Jednotka velikosti na webu nebo grafice.
Podcast
Označení pro online audio pořady.
Podval
Označení pro formát tiskové inzerce. Je umístěn úplně dole na stránce a roztažen do obou stran. Nebývá příliš vysoký.
Pop-up
Vyskakovací okno na webové stránce. Snižuje se tím page-rank, ovšem jeho efektivita bývá vysoká, ačkoliv otravná.
Portál
Pojem pro web obsahující širokou paletu nabízených služeb. Za portály lze označit weby, které uživatelům nabízejí e-maily, chaty, vyhledávače, katalogy, atd.
POS / POP
Point Of Sale / Point Of Purchase označuje místo prodeje, místo nákupu, někdy přeneseně aktivity nebo materiály používané pro komunikaci v místě prodeje.
Positioning
Pozice značky na trhu a její odlišení od konkurence. Positioning je definován cílovou skupinou, geografií, odlišností a důvody pro nákup.
Postbuy
Vyhodnocení mediálního plánu po jeho realizaci. Srovnává plánované a dosažené cíle.
Povědomí o značce
Znalost značky v cílové skupině. Udává kolik procent lidí z cílové skupině značku zná.
PPA - Pay Per Action
Jeden z modelů platby za reklamu, kdy zadavatel platí až ve chvíli, kdy uživatel provede požadovanou akci.
PPC - Pay Per Click
Jeden ze způsobů placení za reklamu na internetu, kdy zadavatel platí ve chvíli, kdy uživatel na reklamu klikne. Počet zobrazení je zde irelevantní.
PPO - Pay Per Order
Placení za reklamu na internetu ve chvíli, kdy uživatel vyplní a odešle objednávkový formulář.
PR - Public Relations
Soubor nástrojů sloužící pro komunikaci firmy s médii a dalšími cílovými skupinami. Tato komunikace primárně slouží pro zajištění dobrých vztahů.
PR agentura
Agentura, která pro své klienty navrhuje, vytváří a provádí PR kampaně. Zajišťuje komunikaci firmy s médii, municipalitami, státními orgány, akcionáři, atp.
Přednostní výpis
Forma reklamy na portálech. Jedná se o zakoupení přednostního výpisu ve vyhledávání.
Prime-time
Hlavní vysílací čas. Část dne, která má nejvyšší sledovanost / poslouchavost a je tím pro inzerenty nejdražší.
Product placement
Umístění produktu nebo značky do filmu, pořadu nebo seriálu za účelem jeho zviditelnění a propagace. Tento formát reklamy je v Česku povolen a musí být označen zkratkou PP.
Programmatic buying
Pojem zahrnující nákup online reklamy pomocí aukčních systémů. Jedná se zejména o RTA a PPC reklamu.
Propaganda
Rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo jednání. Propaganda je často doprovázena zkreslováním faktů. Mnohdy odkazuje na nějaký vyšší účel, využívá lidských vášní, strachu i nenávisti.
R
Rada pro reklamu
Samoregulační orgán fungující s cílem hlídání čestné, legální, decentní a pravdivé reklamy na území ČR. Podstatou samoregulace reklamy je, že stát či státní orgány reklamu příliš neregulují.
Rating
Procento populace, které bylo zasaženo reklamním sdělením. Nebo také obecný výraz pro sledovanost, čtenost a poslechovost média.
Reach
Zásah reklamou.
Recall
Vybavení si reklamy. Určuje, jak moc byla reklama chytlavá.
Recipient
Příjemce reklamního sdělení. Ten, kdo byl reklamně vystaven.
Redirect
Přesměrování na určitou webovou stránku. Nejčastěji se tento pojem užívá při chybném zadání webové stránky, kterou má však společnost koupenou a následné přesměrování na relevantní adresu.
Reklama
Jedna z forem marketingové komunikace. Jejím smyslem je doručit reklamní sdělení cílové skupině a změnit její uvažování a chování - typicky za účelem prodeje produktu či komunikované značky.
Reklamní agentura
Zajišťuje svým klientům vymyšlení, tvorbu, produkci a distribuci reklamní kampaně. Dříve se jednalo o full-service agentury, které zajišťovali veškeré aktivity spojené s reklamou, ale pozdější specializací se oddělily PR agentury, eventové agentury, atp.
Reklamní blok
Úsek ve vysílacím čase vyhrazený pro odvysílání reklamního sdělení. Dle zákona je blok oddělen od ostatního programu znělkou.
Reklamní sdělení
Zpráva, sdělení či poselství, které má být sděleno cílové skupině.
Reklamní spot
Způsob prezentace reklamního sdělení v audiovizuálních médiích. Obvyklá délka je 20 nebo 30 vteřin.
Rekrutace
Proces, jehož výsledkem je nalezení respondentů pro výzkumný projekt.
Relaunch
Znovuuvedení značky nebo produktu na trh. Při relaunchi je obvykle značka měněna, aby odpovídala potřebám trhu, případně aby si vylepšila reputaci nebo našla novou cílovou skupinu.
Remarketing
Způsob cílení internetové reklamy vyvinutý googlem. Princip spočívá v zobrazování reklam uživatelům, kteří v minulosti už navštívili zadavatelův web. Jedná se tedy o připomínání se.
Respondent
Účastník výzkumného procesu, jemuž tazatel klade otázky.
Response
Odezva na komunikaci značky. Můžou to být například názory cílové skupiny, změny postojů a hodnot, atp.
Retail
Maloobchod. Malý prodej koncovému zákazníkovi.
Retailer
Koncový prodejce, maloobchodník.
Rich media ads
Reklamy, které obsahují velké množství audiovizuálních prvků a interaktivitu.
Road blocking
Způsob nasazování TV reklamy tak, aby divák na všech relevantních kanálech v daný čas viděl stejnou reklamu.
ROI - Return On Investment
Ukazatel návratnosti investic. Udává, kolik investovaná částka vydělá navíc.
RSS - Really Simple Syndication
Umožňuje uživatelům konglomerovat novinky z různých webů do jednoho přehledného feedu. Často se používá na stránkách s velkým a často aktualizovaným obsahem.
RTB - Reason To Believe
Jedna z nejdůležitějších složek značky. Jedná se o atribut, který v myslích uživatelů/fanoušků značky vytváří důvod k důvěře.
RTB - Reason To Buy
Jakýkoliv důvod k nákupu, který spotřebitele nutí koupit si daný produkt místo jiného.
S
S-commerce
Sociální nakupování využívá sociálních sítí v nákupech přes internet.
Sales promotion
Podporuje prodej. Nejčastěji probíhá předem určenou dobu a stimuluje poptávku spotřebitelů.
SEA - Search Engine Advertising
Zobrazování reklam na internetu při vyhledávání. Reklamy se zobrazují podle toho, co uživatel vyhledává. Rozpoznávají se klíčová slova a díky tomu jsou zobrazovány reklamy, o které uživatel jeví zájem.
Search engine
Webová stránka, která prohledává jiné stránky na internetu. Hledá na základě zadaných klíčových slov. Jedná se o vyhledávače. (Google, Bing, Yahoo a další)
SEM - Search Marketing
Forma reklamy na internetu. Reklamy se zobrazují podle toho, co uživatel vyhledává. Rozpoznávají se klíčová slova a díky tomu jsou zobrazovány reklamy, o které uživatel jeví zájem.
SEO - Search Engine Optimization
Reklamy se zobrazují podle toho, co uživatel vyhledává. Rozpoznávají se klíčová slova a díky tomu jsou zobrazovány reklamy, o které uživatel jeví zájem. Optimalizace zajistí, že podle klíčových slov se zobrazují reklamy s vyhledávanou tématikou na prvních místech.
Share
Jedná se o podíl. Dá se použít ve více oblastech, například: Podíl na trhu, podíl znalosti produktu atd.
Skinning
Přizpůsobení internetových stránek podle klienta. Přizpůsobit se dá barva, písmo atd. Tento formát internetové reklamy se užívá v dlouhém horizontu.
Skrytá reklama
Zákon tuto formu propagace zakazuje. Je těžké poznat, že se o reklamu jedná, není totiž jako reklama označena. Výjimku tvoří product placement, ten je zákonem povolený.
Skyscraper
Formát internetové reklamy. Vertikální reklamní proužek o velikostech 120*600 nebo 160*600 pixelů.
SMO - Social Media Optimization
Optimalizace komunikovaného sdělení na sociálních sítích tak, aby zobrazování bylo co nejefektivnější.
Sociální sítě
Propojují lidi na internetu a umožňují jejich komunikaci mezi sebou. V dnešní době roste jejich celosvětový význam a čítají miliony uživatelů.
Sociodemografie
Je souhrn vědomostí o cílové skupině zabývající se ukazateli jako je např. věk, vzdělání, pohlaví, místo bydliště, atd.
SOM - Share of Market
Udává jaký podíl má značka, product nebo jiný subject na celém trhu v určitém období. Podíl se udává v procentech.
SOM - Share of Mind
Udává jak moc je značka zakořeněna v myslích lidí. Kolik procent lidí si vybaví značku nebo produkt z celkového počtu dotazovaných.
SOS - Share of Spend
Podíl subjektu na celkových reklamních investicích v kategorii.
SPAM
Je to nevyžádaná reklama. Objevit se může nejen v nevyžádaných emailech, ale i v diskusních fórech, blozích atd.
Sponzoring
Cílená komerční komunikace, při které se značka napojuje na hodnoty sponzorovaného subjektu. Hodnoty se pak přenáší i na samotnou značku. Může mít formu finančního příspěvku, ale může být i nefinanční (poskytnutí služeb, produktů…) Sponzor je pak zviditelněn, aby docházelo ke spojení značky a hodnot, které sponzorovaný nabízí. Sponzorovat lze sportovní týmy, sportovci, celebrity, pořady v TV, koncerty, filmy, divadla, areály, sportoviště, webové stránky, projekty, školy a další.
Sportovní marketing
Zaměřuje se na propagaci sportovních týmů, sportovních událostí, sportovních produktů, služeb v oblasti sportu a další.
Spot
Videoreklama, jejíž délka je v desítkách sekund. Nejčastěji 30 vteřin a běžně vysílaná v TV.
Spotlist
Detailní dokument charakterizující spoty. Obsahuje seznam naplánovaných spotů, stanici, vysílací časy, předpokládanou sledovanost, cenu za odvysílání atd.
Square
Formát internetové reklamy. Čtvercový banner o velikosti 125*125 pixelů.
Sticked banner
Formát internetové reklamy, který je na spodním okraji obrazovky a nemizí při pohybu na stránce a překrývá část textu stránky. Musí se zavřít křížkem.
Stopáž
Jedná se o délku reklamního spotu. Nejčastěji 30 sekund. Ale jsou spoty, které mají i několik minut.
Storyboard
Vizuální podoba reklamy v obrázkové formě a je doplněna o texty. Celkově připomíná komiks. Obrázky mohou být skici, nebo fotografie. Cílem storyboardu je přiblížit představu, jak bude reklama vypadat.
Strategický plán
Stanovuje, jak bude komunikace vypadat, co bude zahrnuto, v jakém rozsahu atd. Stanovuje se na základě situace na trhu, možného vývoje a dle analýz.
Streaming
Technologie přenostu dat umožňující sledovat video zároveň s jeho stahováním. Takto funguje například YouTube.
Success fee
Odměna, která se vyplácí při dosažení stanovených cílů.
Suplement
Samostatně neprodejné magazíny, které jsou vkládány do novin jako přílohy.
SWOT analýza
Analýza vnitřního a vnějšího prostředí, využívána je hlavně v oblasti marketingu. Hodnotí silné stránky (S), slabé stránky (w), příležitosti (O) a hrozby (T). Silné a slabé stránky vychází z vlastností značky nebo produktu. Příležitosti a hrozby jsou popisem vnějšího prostředí.
T
Tag on
Obvykle se dává na konec spotu a trvá několik vteřin. Opakuje, komunikuje nebo zdůrazňuje sdělení.
Take out
Samotná podstata spotu, kterou si má cílová skupina zapamatovat.
Tazatel
Osoba vedoucí dotazování.
Teaser
Reklamní sdělení, které vyvolává zvědavost a upoutává pozornost. Vysvětlení je doplněno obvykle až déle. A až celek má komunikační hodnotu, která je záměrem.
Telemarketing
Marketing prováděný telefonními hovory. Obvolávají se potenciální zákazníci, ale i stávající.
Tendr
Výběrové řízení vypsané zadavatelem zakázky. Firmy a jiné subjekty se pak mohou přihlásit a projevit o zakázku zájem. Často bývá veřejné a vyhlašují ho státní subjekty.
Timing
Timing neboli načasování znamená volbu správného okamžiku nebo časové rozložení (např. reklamní kampaně).
Top of Mind
Je to subjektivní posuzování. Označuje značku, která se dotazovanému vybaví jako první z dané kategorie.
Traffic
Udává návštěvnost internetových stránek.
TRP - Target Rating Point
Udává kumulativní hodnotu sledovanosti jednotlivých spotů cílovou skupinou.
U
UCC - user created content
Takové internetové stránky jejichž obsah je většinově tvořen jeho vlastními návštěvníky. Například YouTube, Blogy, Facebook atd.
UGC - User Generated Content
Takové internetové stránky jejichž obsah je většinově tvořen jeho vlastními návštěvníky. Například YouTube, Blogy, Facebook atd.
Unikátní návštěvník
Návštěvník, který danou internetovou stránku navštíví za určité časové období alespoň jednou. Pokud ji navštíví vícekrát, tak se další návštěvy nepočítají.
URL
Také známý jako „odkaz“. Je to uspořádaná řádka znaků, která má strukturu a slouží ke specifikování stránky na internetu. Odkazovat může na stránku, dokument video, fotku atd.
User friendly
Označení systému, který je snadno ovladatelný a pro uživatele přehledný. Uživatel lehce nalezne, co hledá a intuitivně se dá odhadnout ovládání.
V
Videobanner
Formát internetové reklamy, kdy je místo obrázku použito video.
Videoremarketing
Umisťování audiovizuálních reklam před nebo do videa. Podobně jako remarketing oslovuje cíleně zaměřené uživatelé.
Virální marketing
Forma online marketingu, která se snaží o vytvoření obsahu, který budou uživatelé sdílet. Používá se zejména vtipná, šokující a originální tématika. Ovšem hranice mezi úspěšnou virální kampaní a neúspěchem je velice křehká.
Vlog, vlogging
Kombinace blogu a videa. Jedná se o jakýsi video deník, či pořad na pokračování.
Výkonnostní marketing
Ve výkonnostním marketingu jde o výsledky dosažené zejména pomocí PPC a jím podobnými systémy. Hlavními KPI jsou zde konverze, jako například vyplnění objednávky, registraci, odběr novinek, atp.
W
Watermark
Formát internetové reklamy. Podkres textu stránky logem klienta, které je v bledých, ale dostatečně viditelných barvách. Není proklikávací, hodí se hlavně do image kampaní.
Wear out effect
Moment, kdy kampaň ztrácí efekt a lidé se vůči ní stávají “imunní”. Hraniční případ nastává ve chvíli, kdy komunikovaná zpráva začne konzumenta obtěžovat a může mít v důsledku až negativní efekt.
Widgety
Speciální malé programy nejrůznějšího charakteru určené ke vkládání do webových stránek.
Word Of Mouth marketing
Těžko dosažitelný ale vysoce efektivní forma marketingu, ve které se sdělení šíří ústně mezi lidmi. Je součástí buzzmarketingu.
WWW - World Wide Web
Nejpopulárnější rozhraní internetu. Klasické internetové stránky zobrazované v internetovém prohlížeči.
Z
Zadavatel reklamy
Fyzická či právnická osoba, která investuje do propagace vlastní značky nebo produktů. Ten, kdo za službu ve finále zaplatí.
Značka
Mylně zjednodušováno na logo, název a korporátní barvy. Brand je soubor celé vizuální identity a vnímání značky zákazníkem, kde logo je pouze špička ledovce.
Klasickému zpravodajství odzvonilo. Nejrychlejší informace z prostředí sportovního marketingu nabízí Social Hub – výběr toho nejpodstatnějšího ze sociálních sítí.
PROZKOUMAT